Summer in de city - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu Summer in de city - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu

Summer in de city

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

15 Mei 2007 | China, Beijing

Ben ik weer!

Ik heb vernomen dat het weer koeler is in Nederland. Maar wat was het warm he?! Nou ik kan u melden dat we de eerste 37 graden hier al achter de rug hebben!! Gemiddeld is het nu zo'n 30 graden hiero. Gelukkig is de luchtvochtigheid erg laag.. maar ik blijf toch niet te lang in de zon... In de sportschool kan het soms ook leuk oplopen.. zeker in de Spinning-fiets zaal, waar ik nu vijf dagen per week te vinden ben. Ik ben een man with a mission! Ik voel me soms net Rocky!

Ben bijzonder gemotiveerd zo na de vakantie. Het verschil met 'voor de vakantie' is dat het toen hoofdzakelijk om China (en mezelf) ontdekken ging. Nu is het hoofdthema, eruit halen wat er in zit voordat het er op zit. Dat sporten is een belangrijk onderdeel daarvan.. alsmede aan mijn Engels werken. Natuurlijk is lesgeven op zich een goede manier om aan mijn Engels te werken, maar ik doe meer: veel lezen, films kijken en ik heb Ivo zijn Business-Engels en grammatica-boek erbij gehaald. (wat niet echt eerder-gebruikt overkomt??!) Ik werk ook hard om een betere leraar te worden.. dat is lastig, omdat alles wat ik doe toch al fantastisch gevonden wordt. Dit is niet overdreven, maar komt ook grotendeels omdat men hier echt heel slecht in Engels is,alsmede wereldvreemd.. Verder heb ik me dus bij een Chinese Massage-cursus ingeschreven en ontloop ik mijn bazen.. Die hadden het al goed verbruid, maar ze weten me toch steeds weer te verbazen.

Ik heb getwijfeld om alles over ze te vertellen.. maar doe het nu toch:
Ze zijn dus ongevraagd ingetrokken bij ons. Dat was hun plan dus de gehele tijd al en daarin zijn we niet betrokken. Heel erg gehaaid. We zagen het echt niet ziten, maar hebben het natuurlijk toch een kans gegeven. Wat mij het meest irriteerde: het eerste wat we moesten doen na een super vakantie, was dus dat we gelijk een serieus en moeizaam gesprek met ze moesten houden daarover. Ik ben 27 en maak verdorie zelf uit met wie ik woon... en ze zijn echt sociaal gestoord die twee... Vooral zij. Dat uit zich nog het meest in hun gedrag naar de hond toe. 20 uur per dag in een kooi, te weinig eten geven, een keer per dag uitlaten, een dag in de auto laten zitten in de zon (32 graden!!), 'vergeten' binnen te halen 's avonds... heel erg allemaal. Ik mag het beest niet, maar ik houd van dieren. Ik heb ze er op aangesproken en inslapen voorgesteld. Dat begrepen ze dus echt niet: ik haat dus honden. Sindsdien heeft de bazin amper nog met me gesproken.. daar ben ik eigenlijk heel blij mee, maar we wonen wel in hetzelfde huis. Krijg net te horen dat ze de hond nu hebben weggegeven.. aan een lief oud vrouwtje. Het probleem is echt dat ze je graag in posities plaatsen waarin je niet wilt zijn en waar je geen eigen keuze meer hebt. Kevin had afgelopen weekend het er zo zwaar mee dat hij zelfs naar huis wilde. Het toppunt was een verplicht etentje met de grootste hufter die we hier zijn tegengekomen.. Hij kon er niet onderuit. Daar werd heel de tijd Chinees gepraat. Op een gegeven moment werd er door iedereen gelachen en de baas wreef daarbij over de buik van de bazin. Kevin vraagt dus wat er aan de hand was. "We lachen om de baby!" Om welke baby dan? Vroeg Kevin.. "Die dooie, die van de abortus afgelopen Februari." Hard lachend daarbij. Ik weet dat er heel veel cultuur-verschillen zijn, maar dit soort acties, geven me een heel misselijk gevoel van binnen. Ver vandaan blijven.. maar ze wonen dus bij ons in... Zucht...

Ok, het positieve zoeken hierin... gevonden! Dan realiseer ik me dat ik een heel veel super-vrienden en familieleden heb.. Die ik dus ook erg mis, vanzelfsprekend. En nu die engerds inwonen, moet ik dus maar lekker veel de deur uit. Nog wat extra motivatie voor de sportschool dus! Het is nu een tijd van echt aan mezelf werken en de sportschool is erg symbolisch hiervoor.
Ik weet dat dit misschien een beetje somber en serieus overkomt. Dat zal ik niet ontkennen.. maar het is natuurlijk niet alles. Ik leer hier wel weer bijzonder veel van. Het lesgeven gaat bijzonder goed. Ik geef nu hoofdzakelijk les aan volwassenen. De VIP-studenten die ik nu heb, hebben een hoger niveau en zodoende leer ik daar zelf ook veel van. Zoals gezegd is de zomer nu al echt begonnen hier.... Maar wat betekent dat nu dan voor die Chinezen???

Dat betekent dus minder kleren. Dat is mooi want nu kunnen de stelletjes tenminste hun uni-sex T-shirtjes aantrekken! Die zie je overal.. hetzelfde shirt aan: een kleine voor hem en een nog iets kleinere voor haar. :-)
De mannen hebben ook hun eigen trend wat kleding betreft: dat is met de blote buik rondlopen.. Shirt omhoog rollen zodat enkel de buik ontbloot wordt.. Wel dient u een zwarte lange broek en zwarte leren schoenen te dragen, anders is het natuurlijk geen gezicht! De dames lopen nu met hun paraplu's rond of hebben een laskap voor.. dat is geen geintje. Deze is weliswaar van plastic. De ananas is ingeruil voor watermeloen en de noedels worden nu koud gegeten... Zolang dat maar duidelijk is. Iedereen is buiten te vinden.. voornamenlijk in het park. Op de hoek van de straat spelen de mannen het Chinese schaak-spel... Dat is met Mao als koning en verder alleen pionnen.. :-)

Wees niet bang beste vrienden.. Ik ben erg dankbaar voor de kans dat ik nu zo aan mijn zelf kan werken. Daar zal ik heel veel aan hebben in de toekomst. Ik heb mijn eigen China gecreëerd en kom tijd tekort om alles te doen wat ik wil. Ik kijk natuurlijk wel uit naar de komst van de Hobbits.. Die gaan wat avonturen beleven hier! Zoals bijvoorbeeld mijn ziekenhuisbezoek van afgelopen maandag. Ik wilde een wratje laten weghalen.. dat doen ze hier met heeeele grote injectienaalden en een laser... Ahumm... de wrat is weg... dat is hij zeker.. kan nu ook door mijn hand heenkijken en geef een stuk meer geld uit ineens... De man wiens leven ik heb gered wil me trakteren, maar we lopen elkander steeds mis bij de sportschool. We'll see.
Kevin en ik hebben nu onder andere het plan om een profesionele voetbalwedstrijd te bezoeken hier in China. Dat lijkt me lachen. Ik heb morgen een afspraak met iemand die twee plekken gaat regelen in een Universitair voetbal-team.. dat lijkt me ook gaaf! De ambassade heeft nog niet teruggemaild, een teken des te meer dat ze mij daar kunnen gebruiken! Even stalken dus...

Ik hoop binnenkort weer wat vrienden op skype te treffen.. Heb nog veel meer te vertellen......

Iedereen heel veel plezier met jullie bezigheden... ik ga maar weer eens verder in het Chaotische China.

De massol

  • 15 Mei 2007 - 14:55

    Epko:

    Oud Grieks spreekwoord: na elk dippie komt een toppie.
    Hier alles bijzonder en gewoon.
    Take care
    epko

  • 15 Mei 2007 - 19:10

    Mark:

    Lieve Gijs,

    Ik keijg wel eens te horen een apart gevoel voor humor te hebben, maar dit slaat werkelijk alles! Niet mijn kopje thee...

    Gijs, welk een Rambo lijk jij als je straks weer terugkomt?Ik ben erg benieuwd, heb je trouwens inmiddels al hondenvlees geproefd?

    Ik vond het erg leuk weer wat van je te lezen, hoop dat snel weer te kunnen en tevens weer eens met je te kunnen skypen.

    Hou je haaks, take care, enjoy

    Mark

  • 15 Mei 2007 - 20:29

    Je-zus:

    ja- als tegenhanger van het mao-schaakspel...
    die chinese mannen-mode en dat sporten- ik zie er wel een verband in, toch plannen om zo mee te doen met de kleine t-shirtjes mode? zorg er dan maar voor dat je wat moois te laten zien hebt ;-)
    En die ambassade? wil je bij de ambassade gaan werken? weet je wel dat je dan in China moet blijven?

    Haal er verder maar uit wat er in zit- en we spreken mekaar weer via skype binnenkort. Skype deed het een tijd niet meer, maar ik heb de bug te pakken hoor; ik heb sinds de komst van mijn laptop gewerkt aan mijn computernerd-gehalte. Kan je vertellen dat dat behoorlijk gestegen is.
    Nu ook maar weer eens aan de scriptie- aangezien ik 1 juni een afspraak heb met de nederlandse wrattendokter denk ik dat erna een tijdje niet meer kan lopen, wat dan wel weer een goede motivatie is om aan de studie te gaan.

    Werk: heb vandaag weer pakistaanse kippensoep gehad wat erg lekker was- ben nu weer helemaal mens na een 11-urige werkdag.

    He, lekker ook reisjes maken, en het niet laten om het geld hoor Gijs- neem dat van mij aan, anders mag je best wel wat van me lenen, in euros verdien je dat in no-time weer terug (als je weer eens naar Nederland komt).

    Lang? Ja die berichten van jou ook.
    Liefs
    Masja

  • 16 Mei 2007 - 12:58

    Tyge En Bregtje:

    nou, dan hou ik het maar kort; je krijgt nog een kusje van je favoriete nichtje, dat was ze vergeten laatst op skype; sssmmmaaak!!!!

  • 19 Mei 2007 - 08:47

    Ivo En Inge:

    Gompie, je hoeft niet bij een reisbureau te gaan werken. Gelukkig is onze consulente een stuk enthousiaster over China. We gaan lekker toch!!

    Bejing-Xi'an-Chengdu-Yangshou-Hong Kong. Ze had daarbij de tip: ZHANGJIAJIE. (spreek dat maar eens uit!) Is dat wat?

    Vervelend dat de Chinezen zijn ingetrokken. Staat hun oude appartement nu niet leeg? Speltip: pas een paradigmawisseling toe. Het is een eer om in de innercircle van de mongolide medemens te worden opgenomen en het is de kans om aan jezelf te werken. Trouwens jij bent volgens ons nog steeds gek op aandacht.

    Wij gaan vandaag lekker Jazzen in Breda en hebben een supergezellige jaarmarkt in Den Hout gehad met Hemelvaart. Ja het gaat allemaal gewoon door hier.

    Hopelijk kan Jip morgen een driver installeren. Je weet wel, eerst de Control Alt backspacen en dan doorshiften!!!!!

    Groetjes I&I

  • 19 Mei 2007 - 08:49

    Ivo:

    ps. betreft natuurlijk een driver voor de microfoon van de computer die het nu niet doet. Zodat we niet goed kunnen skypen

  • 20 Mei 2007 - 15:04

    Tante Els:

    Hallo Gijs hier is belgenland aan de lijn. Ik zie dat je heel wat spannende bezigheden beleefd. Wij een beetje minder spannende. Wij hebben net een rondreis in Kroatie achter de rug. Ook de moeite om gezien te hebben. En over 2 weken gaan we een weekend ons Karolien bezoeken in Londen. Zij is daar voorlopig ook nog niet weg. Maar af en toe komt ze toch even overwaaien. Met Marjolein is ook alles picobello. En van Dorien zal je zeker wel gehoord hebben dat ze 8 december met ben gaat trouwen. Dat waren voorlopig onze nieuwtjes. Nog veel plezier en werkgenot in het verre China. Groetjes van ons allen.
    .

  • 22 Mei 2007 - 17:52

    Floor:

    Gijs!!

    Wat een ervaringen en verschil in cultuur!
    Alle andere stories en korte 'anekdotes'...je kan een boek gaan schrijven...echt waar
    Succes en zet 'm op voor die laatste periode.

    Liefs uit Ljubljana,
    Floor

  • 23 Mei 2007 - 10:59

    Boy:

    Dude!

    Wederom een mooi verhaal! Alles goed verder met je? Ontzettende Rambo....!

    Dat gedoe met je bazen annex huisgenoten: nog geen oplossing voor gevonden?

    Het mooie weer keert hier langzaam maar zeker weer terug: vandaag 23 graden en morgen toch al weer 26! Nog geen hoogzomer zoals bij jou maar we hebben niks te klagen verder!

    Planning komende dagen: Dancetour Breda, Finale play-offs Ajax-AZ (eerste wedstrijd in Alkmaar verloren met 2-1!)
    Wordt dus spannend...!!!

    We spreken elkaar!

    Boy

  • 27 Mei 2007 - 10:08

    Papa&mama:

    Dag "grote"kleine zelfstandige,

    Eindelijk onze reactie op deze aflevering van: "Gijs in China"!
    Natuurlijk horen en lezen we ook heel wat van wat er gebeurd achter de Chinese schermen.

    Je bent een aardig actief baasje aan het zijn en worden Gijsemans. Aspiraties op onderwijs-, massage-, ambassade-, horica-gebied (had je al!) en last but not least: op het gebied van het toerisme!
    De geplande reis voor: " Twee hobbits go to China"!ziet er erg aantrekkelijk uit.
    We zijn ons al flink aan het inlezen en luisteren. Dat laatste om enigszins te wennen aan de Chinese klanken.
    Daarnaast veel oefenen met de gebarentaal cd-rom, want het zal beslist veel handen en voetenwerk worden!

    Verder voelen we ons op dit moment erg "verlicht"! We vieren Pinksteren! (vraag maar aan Inge naar de juiste in en outs!)
    We geven er ook een sportief tintje aan en maken dadelijk een flinke fietstocht naar de Beekse Bergen.
    Lekker lang weekend dus, maar na maandag is het met de tamelijke rust gedaan en gaan we aan de laatste 5 super volle weken, vol met super leuke activiteiten, beginnen.
    "De laatste schoolweken" met sportdagen, jungledag, verjaardagsfeesten, bezoeken Ooievaarsdorp, kampen, musicals, eindfeesten en nog veel meer!

    Jij ook heel veel succes met jouw laatste schoolweken en al je andere aspiraties, geniet er van, dat gaan wij nu ook doen.
    Dikke," verlichte" zoen van,
    papa en mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Gijs

Ik verblijf voor 2,5 maanden in India voor mijn werk. Na mijn jaar in China is dit weer een ervaring waar ik af en toe wat over kwijt wil. Genoeg avonturen te beleven! Ik heb sinds kort ook mijn Skype geactiveerd, dus als je dat leuk lijkt: voeg me toe en dan regelen we via sms / whatsapp / email wel een mooi tijdstip om te bellen. Letten we wel even op de 4,5 uur tijdsverschil! Veel leesplezier! Gijs

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 35954

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 17 Januari 2015

Expat in Hyderabad

Landen bezocht: