Aan uitdagingen geen tekort hoor hiero.... - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu Aan uitdagingen geen tekort hoor hiero.... - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu

Aan uitdagingen geen tekort hoor hiero....

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

30 April 2007 | China, Beijing

Daar is hij weer de storyteller van de Oriënt. Net terug van vakantie dus dit keer heb ik wederom genoeg te vertellen.

Twee weken terug zijn Kevin en ik vroeg op de maandag vertrokken naar het vliegveld van Beijing. Vandaar zijn we met het vliegtuig probleemloos naar Xi'an gevlogen. Dat ligt een beetje in het midden van China en is het Oosterse beginpunt van de zijde-route die tot Rome doorliep. Het is een moderne, schone stad met een heel rijk verleden. Het oudste dorp van China is er te vinden en dertien dynastiën hebben het als hoofdstad verkozen... ja, ja, ik heb wel opgelet tijdens de tour! We hadden er gemakkelijk nog een paar interessante dagen aan vast kunnen plakken... desalniettemin hebben we genoeg gezien. Pagoda's, musea en dat oude Neolitische dorpje bijvoorbeeld. Ook de oude stadsmuur hebben we rondgefiets en meermalen de moslim-wijk bezocht. Daar hebben ze namelijk de lekkerste barbeque! Een belangrijke les van Xi'an was: 'Stick to your plan!' Omdat niemand ons hotel kende, raadde iedereen natuurlijk andere 'famous' hotels aan... We zijn uiteindelijk toch netjes aangekomen in het door ons gereserveerde hotel: dat was beste hotel waar ik ooit in heb mogen tukken. Super personeel en een douche!!! Ik word er nu weer emotioneel van... w8 ff hoor...

....

Zo het gaat wel weer. Oh ja, voordat we met de trein verder gaan.. Nog even het Terracotta Leger. Neen dat is geen Italiaanse kaas, maar een soort klei! Daarvan hebben ze 3000 soldaten van de lijfwacht van Keizer Noi Ken nagemaakt op ware grootte. Die knakkerd was ook verantwoordelijk voor het begin van de bouw van de Chinese muur, 2000 jaar geleden. De soldaten beschermen hem in het hiernamaals. Even wat weetjes hierover. De gemiddelde grootte van soldaten is 1,85!!! Zo klein zijn die Chinezen dus helemaal niet! Het grootste deel van de soldaten, paarden en strijdwagens ligt nog in de grond te wachten op nieuwe methoden waarmee ze beter kunnen worden opgegegraven. Dat is dus niet enkel omdat lui zijn en de toeristen toch wel komen....
Elke soldaat heeft een uniek gelaat alsmede unieke kleding. Zelfs de beschilderingen zijn uniek... maar in contact met buitenlucht verdwijnt de verf binnen twee minuten. Sinds kort is er echter een nieuw spul op de markt die dat kan tegengaan. Nog één verhaaltje over de kleinmannen, de rest zie je maar op de foto's of ga je zelf maar bekijken..
7 maanden terug ging een Duitse student die al een tijdje in China woonde, naar Xi'an. Knut was erg geïnteresseerd in het Terracotta leger. Hij er naar toe. Maar eerst even een kostuum gemaakt van jawel, een stenen soldaat. Ter plaatse kleedt Ulf zich snel om en klimt over de muur en gaat tussen de andere soldaten staan. Een stewart had hem er wel in zien springen, maar tien minuten lang konden ze Rudi dus niet vinden tussen de soldaten. Heinz is er vanaf gekomen met een vermaning, omdag hij niets had beschadigd... Minder is het Fok Mie vergaan, die in 1984 een hoofd had gestolen en dat had proberen te verkopen.. U raadt het al: Off with his head! (Dan is het ineens toch maar gewoon klei....)

De volgende 27 uur van de reis spelen zich af in de trein naar Guilin.. We hadden geen slaapplaats kunnen bemachtigen... diepe zucht.. dat doe ik nooit meer. Gelukkig hadden we twee Zweedse dames ontmoet die dezelfde reis maakten. Het landschap was ook super... maar het is té oncomfortabel.

In Guilin werden we heel netjes opgehaald door een gladjakker.. Daar wilden ze ons constant alles aansmeren. Tours en seks-massages hoofdzakelijk. Ik gaat liever zelf op onderzoek uit. Het weer zat niet echt mee en met dat constante gemekker aan je hoofd was Guilin toch het minste van de drie bestemmingen. Een dag is genoeg. De omgeving was wel mooi maar niet te vergelijken met Yangshou wat de derde bestemming was van onze trip. Wel noemenswaardig was de slechtste dierentuin ooit en Kevin's dronken escapade. Ik was zat en ging slapen... neen onze Britse bastard wordt actief en wil per sé sigaretten kopen (hij was net die dag voor de vierde keer binnen drie dagen gestopt met roken). Buiten staan natuurlijk de meiden van plezier te wachten. Met een simpele 'no mista, just lookie, lookie' weten ze onze UK ukkel over te halen om toch maar een kijkje te nemen in het bordeel.... ;-) Met welomgerekend 3 euro op zak gaat Kevin de knurft naar binnen, want hij had immers 'nog nooit een echte hoer van dichtbij gezien'. Een gijzeling van een half uur later hebben de pooiers hem toch maar laten gaan.... Het was de enige keer dat ik deze naïeve Mr. Bean alleen had gelaten.... Zeer lucky.

We waren dus wel blij dat we met onze nieuw-gekochte fietsen naar het 75km verder gelegen Yangshuo vertrokken. Dat was een tocht die ik me van me leven niet meer zal vergeten... Ik had net een boek uit over 'omens'... Binnen een half uur had ik welgeteld twee lekke banden en waren we samen drie trappers verloren... ;-( We waren Guilin nog niet eens uit!! Toch doorgezet.. want immers had iedereen ons afgeraden om met die cheapass eenversnellingsfietsen die tocht te ondernemen... Die route was sprookjesachtig mooi, maar na een uur deed mijn kont toch zo'n pijn dat steeds tranen in mijn ogen kreeg bij het verzitten op mijn zadel.. Dus zeven!!! uur verder was het onwerkelijk wat ik allemaal voelde...

Aangekomen in Yangshuo hebben we een ons een uur laten masseren! En ongevraagd masseerden ze dus ook onze reet! Zalig!En Kevin had natuurlijk de mannelijke masseur... ;-)
Geen geklaag verder, want Yangshuo is echt een stukje paradijs op aarde. Toeristisch zat het ook uitstekend in elkaar. We hebben goedkoop een aantal echt onvergetelijke dingen gedaan. Een boottocht bijvoorbeeld en 's nachts nog een om naar het cormorant vissen te kijken. Wat is dat dan? Nu dat zal ik je vertellen: dat zijn dus vogels die ze gebruiken om te vissen. Een stukje staaldraad om de nek binden zodat de vissen niet doorgeslikt kunnen worden... en dan kun je de vis zo uit de keel omhoog duwen. Moet je wel de vogel eerst weer vangen... Heel gaaf om te zien. We werden ook nog uitgenodigd voor een barbeque door studenten Engels.. Dat soort dingen missen we toch wel in Changping. Niet te vergeten de accupunctuur die ik heb mogen ondergaan: Ik kreeg maar twee naalden maar die waren toch wel groot. Een heel raar gevoel. De dokter vroeg nog waar ik last van had.. Ik zei: eigenlijk nergens van? Hij lachen.. en zonder iets te melden zette hij de naalden in mijn been! :-) Ik heb nu al zes dagen een erectie
.......
Al met al waren we veeeeel te kort in Yangshuo en veeeeel te lang in Guilin.. Dus pa&ma en Ivo&Inge dan witte da ook gelijk. Een ander hoogtepunt van de reis was het weggeven van de fietsen... Iemand uit het hotel en een arme boer zijn nu de gelukkige eigenaar van onze martelvoertuigen. Dat waren de reacties waar we op hoopten!

De 26-urige treinreis naar Beijing was een stuk relaxter. Nu hadden we slaapplaatsen, dat is dus vereist... maar tot vijf dagen voor vertrek nooit zeker... Nog iets om rekening mee te houden China-gangers!

Inmiddels ben ik weer drie dagen terug en heb weer genoeg meegemaakt voor een nieuwe dagboek-entree. Maar die bewaar ik. Behalve de mededeling dat de baas, zijn vrouw (Satan herself) en de hond dus toch zonder enig overleg zijn ingetrokken bij ons... Na een vakantie zonder ook meer enig onvertogen woord tussen mij en Kevin, was het eerste was me moesten doen 'thuis' om toch maar een bijnzonder serieus gesprek aan te gaan met ze.... Een domper eerteklas eerlijk gezegd. Volgende keer meer daarover. Het is nu nog een beetje te vers.

Iedereen heel veel plezier in de zon en tot ziens op skype!

  • 30 April 2007 - 17:02

    Masja:

    he gijssie,
    goed te horen dat je zo een enerverende vakantie hebt gehad- dat zijn toch wel mooie reiservaringen, he?!
    succes ook met je middeltjes bij de apotheek, en kijk uit met de indrukken die je daar achter laat- ik heb gisteren een emotioneel telefoontje achter de rug dat Hemant nog van me houd, maar niets met me kan omdat ik een Nederlandse ben- en dat na anderhalf jaar- je laat dus wel degelijk indrukken achter.
    Wel groot- die kleimannekes- had ik niet zo gedacht eigenlijk.
    En geweldig dat je die fietstocht toch door hebt gezet, ben trots op je ;-)
    Hier is het nu koninginnedag, en ben de hele stad door gegaan tot ik iedereen kwijt was, lekker gedanst, etc.
    Die scriptie moet ik nog aan beginnen hoor- maar hoop wel er iets moois van te kunnen maken- het gaat over call centers in India. Dus als je nog ideetjes hebt, dan hoor ik het graag.
    Momenteel wil mijn skype niet meer aan- dus ik ga een nieuwe versie installeren.
    Ik hoop je gauw weer te spreken, en ben blij dat je zo een interessante vakantie achter de rug hebt- ik ben er persoonlijk ook wel weer aan toe- maar als vrijgezel wil men hier niet echt met je op vakantie- dat is toch wel anders wanneer je in het buitenland bent.
    Liefs
    Masja

  • 30 April 2007 - 19:08

    Inge En Ivo:

    Ha Gijssie,
    ook wij zijn net klaar met koninginnnedag. Heerlijk zonnetje en super druk. De middag verplicht op het terras en de ochtend over de vrijmarkt in Oosterhout. Verbranden ging niet want dat waren we al. Gisteren namelijk weer voor het eerst een wedstrijd gevoetbald door Ivo.

    Erg leuk die tips van jou over de vakantie. Die gaan we zeker gebruiken als we gaan boeken en plannen. Eerst even genieten van de spierpijn.

    Laatste nieuws: Femke al twee weken over tijd, duurt niet lang meer. Esther van Jorg al tien weken zwanger!! PSV kampioen en al 36 dagen geen regen gehad.

    Groetjes I&I

  • 30 April 2007 - 19:59

    Epko:

    Gijs, weer mooie verhalen.
    Geniet ervan

    take care

  • 01 Mei 2007 - 06:29

    Mark:

    Gijs, wil je mij even het nummer doorfaxen van die accupuncturist?

  • 01 Mei 2007 - 06:33

    Mark:

    Lieve Gijs,

    wat mooi te horen dat je je nog zo goed vermaakt, en dat je weer zoveel nieuwe avonturen hebt beleefd tijdens je vakantie. Heb je er al eens aan gedacht om het in boekvorm te publiceren? Dit is slechts een idee hoor, 'De avonturen van Gijs Ferdinand Horn in China'of 'Gijs Ferdinand Horn en de Blauwe Lotus'. Nou ja, daar moet je zelf maar voor kijken!

    Geniet er van, succes met je huisbaas-from-hell en ik hoop snel weer iets van je te lezen/vernemen

  • 01 Mei 2007 - 11:05

    Marieke:

    He gijssie,
    lekker zo'n vakantie, klonk allemaal super!!!
    hier gaat alles nog steeds z'n gangetje, ben bijna klaar met mijn studie, dus yeeeh!!! lekker vakantie!!
    liefs marieke....

  • 07 Mei 2007 - 20:24

    Bregtje:

    daag zwager!
    wat een fijn stukje om te lezen heb je daar weer! op die chinezen ben ik nog steeds niet jaloers, maar wat een landschappen!! mooi hoor en dus ook mooie foto's, dat is dan weer een compliment aan jou!! hier zitten we tussen 2 vakanties in, eindelijk in de regen, niet fijn, maar o zo nodig.
    ik maak me op voor twee bruiloften en bakkelei met jip over welke bruiloft ook een feestje voor hem is. je hoort het wel,
    liefs
    bregtje

  • 11 Mei 2007 - 08:16

    Boy:

    Hee dude!

    Mooie verhalen en schitterende foto's zeg!!! Ik ben zeer onder de indruk....

    Hier alles ok! Koninginnedag in A'dam was geweldig,Ajax geen kampioen (op doelsaldo!) maar wel de beker gewonnen van die Kaasmakers uit Alkmaar! Het is nu koud en het regent, weekend begint weer met Irodion ofwel: life goes on!!

    Alles inmiddels een beetje opgelost met je "nieuwe roomies"???

    Spreek je snel gozert! mijn laptoppie is gemaakt dus skypen kunnen we ook weer eens doen! Hopelijk tot snel dan!

    Groeten

    Boy

    PS Ik sta echt te kijken dat jij KNUT kent...!!! sukkel...!!!! ;-)

  • 11 Mei 2007 - 09:38

    Papa&mama:

    Dag lieve zoon 3!

    Geweldig om te lezen al die "avonturen', het gaat hier steeds meer kriebelen!
    Maar goed Ameland was geen slecht voorproefje! zon, wind, wad, strand, prachtige natuur en ook een klein beetje cultuur: de Amelander volksdansgroep, met een z''''er hoge gemiddelde leeftijd!
    We hebben genoten en dat zonder "natte schoenen" !

    Inmiddels weer een week keihard gewerkt, ( moederdag 13 mei a.s. heeft ons stevig doen knutselen)
    Dus...... zijn we weer aan een weekje vakantie toe! Dat wordt dit keer een hele uitdaging, nl. op een heuse steiger in de kamer en keuken met een kwast aan het plafond hangen! Ja, voorlopig zijn we nog echte "doehetzelvers".
    We zullen, als het leed geleden is, met de webcam wat shotjes richting China doen.

    Na onze eerste vakantieweek heeft hier de herfst weer zijn intrede gedaan, de plantjes zijn er blij mee, wij ook maar verlangen stiekum weer naar de zon. Zo kunnnen we ons beter voorbereiden op de Chinese temperaturen, toch

    ("toch",zou Tyge zeggen!)
    Die praat de oren van je hoofd, leest de boekenkast leeg en speelt al memory!) Ik zou maar goed oefenen voor t.z.t., want je delft zo het onderspit, al ben je dan tweede favoriete oom! (maar... "Het kan verkeren",zei Bredero al,toch!?)

    Zo, dat was een welkomme break, nu snel verder met in de steigers zetten.
    Veel suces met alles daar, fijn weekend,

    dikke "natte"zoen van p&m

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Gijs

Ik verblijf voor 2,5 maanden in India voor mijn werk. Na mijn jaar in China is dit weer een ervaring waar ik af en toe wat over kwijt wil. Genoeg avonturen te beleven! Ik heb sinds kort ook mijn Skype geactiveerd, dus als je dat leuk lijkt: voeg me toe en dan regelen we via sms / whatsapp / email wel een mooi tijdstip om te bellen. Letten we wel even op de 4,5 uur tijdsverschil! Veel leesplezier! Gijs

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 35945

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 17 Januari 2015

Expat in Hyderabad

Landen bezocht: