Het is altijd Lente, in de ogen van........ - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu Het is altijd Lente, in de ogen van........ - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu

Het is altijd Lente, in de ogen van........

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

02 April 2007 | China, Beijing

Yep, de Lente begint nu ook gestaag op gang te komen. Ik heb de eerste dagen van 20+ al achter de rug! Ik moet wel een beetje voorzichtig zijn, want het koelt 's avonds zo'n 15 graden af, en de wind kan behoorlijk verradelijk zijn. De oplettende lezer zal hebben waargenomen dat ik het niet over 's nachts heb.. dat klopt oplettende lezer. Ik weet namemlijk niet wat voor het weer het 's nachts is. Het is volgens mij alweer 3 maanden geleden dat ik 's nachts buiten de deur was..... 13 van de 14 dagen lig ik voor 24:00 op bed. Ook op mijn vrije dagen... Ik sta ook altijd voor 09:00 op. Yep, ouders, dat zijn lullie niet van me gewend dacht ik zo. Ik ook niet!! Wel beter, want er is hier 's nachts ook geen ene reet te beleven.

Ik wil even beginnen met wat 'visuals' ... Een opaatje (met authentieke pet) die sigaretten-peuken van de straat verzameld. Dagloners op de hoek van de straat, wachtend op te worden gehaald voor een dag werk. Een paar dagen terug: 'haarknipdag' (het brengt geluk om op die dag je haar te laten knippen). Mijn dagelijkse schijtchinees die ik mag aanschouwen.. (Ik weet het, maar je kijkt toch als je binnenkomt en dan is de schade alweer aangericht... zucht..)De kappers die met de Chinese vlag zingend langs komen gejogd/gejogt/uhm... gerend. En niet te vergeten de peuters die door het standaard gat in hun broek midden op straat/stoep/trap hun kleine danwel grote boodschap doen. Het is nu trouwens ananas-eet tijd, dus iedereen verkoopt of eet ananas op straat. Ook komt binnenkort de nationale dodenherdenkings-dag eraan, dus staat iedereen weer in de rij, nu bij de bloemist, om dezelfde bos bloemen te halen... Wat een eenheidsworst! Je moet ervan houden. Ok, nu hou dat vast.. dat beeld. Zie je mij al aankomen? Op mijn fiets slalommend door de riksja's.. Met die zware tas en nog steeds dezelfde bril, en een vertrouwde glimlach.. Yep, that's me!
En die lach is weer netjes bijgewerkt door de tandarts... even alles laten schoonmaken. Voor omgerekend 6 euries... zo kan het dus ook Dhr. Gudde!! Hij vond wel dat ik vier vullingen nodig had (4!!!), dat doe ik thuis wel, als ik er goed voor verzekerd ben. Het eten is hier toch kei-zacht.

Ik had jullie beloofd dat ik zou vertellen hoe de geplande vergadering is verlopen. Er waren een aantal zaken die toch irriteerden en we moesten nog wel even officieel vrij krijgen voor onze trip. Een zeker aantal leraren in klassen waar Kevin en ik onze didactische kunstjes kwamen vertonen, werkten niet echt mee. Dat maakte het er niet gemakkelijker op. En bovendien, moet je gewoon af en toe iets te zeiken hebben, anders denken ze dat je een 'push-over' bent... Dus vergadering. Ik heb je advies ten harte genomen Masja.. maar er niet naar geluisterd by the way... :-) Blijf een Nederlander, hup alles op tafel. Ze waren bijzonder blij met onze inbreng (ik verpak het natuurlijk wel een beetje mooi). De volgende dag, hup meteen actie. klassenlijsten digitaal een nieuwe maandplanning ipv weekplanning. Leraar ontslagen.. Nieuwe stijl 'teacher-training', én ik mag me nu management noemen. Ze zeiden ook dat ik, als ik wil', ook een maand in een ander deel van China mag werken. Denk niet dat ik dat doe, maar ik houd het in mijn achterhoofd natuurlijk. De klassen met kleine kinderen zijn ook drastisch ingekort, op mijn verzoek. Dat bevalt me prima, want dat was toch echt het moeilijkste: kleintjes entertainen die je niet verstaan...

Zo dat is dus eigenlijk niet verkeerd gegaan. Ik krijg nu ook te vroeg betaald in plaats van te laat en ik krijg een nieuw bed. Er komen langzaamaan een aantal veren opzetten in mijn matras, waar ik strategisch tussen moet gaan liggen. Er komt donderdag een tweepersoonsbed voor in de plaats. Dan kunnen er dus drie Chineesjes tegelijk bij! Jippie... Het is natuurlijk niet alleen maar goed nieuws vanuit China.. De k*thond heeft drie paar sokken op.. en ik bestelde laatst pinda's en er zat tóch koriander op!! En niet te vergeten: mijn laatste massage was niet echt super. Dit even ter relativering.
Ohw, en ik ga ten onder aan mijn eigen succes... Dat klinkt dramatisch. Is het niet hoor. Maar ik doe al een geruime tijd de gratis-introductie-klassen. Nu zijn er steeds meer studenten die specific om mij als leraar vragen. Ik heb er vandaag weer een klas bijgekregen. Op zondag van 1530 to 1730... twintig studenten. Het was vandaag de eerste klas. Ging wel goed, naar wij dachten. Het is dus eigenlijk bijzonder druk, met het voorbereiden van de klassen erbij, zit ik boven de 40 uur per week. En soms 's ochtends en 's avonds. Of ik moet ergens naar toe reizen. Ach..Het houdt me van de straat. Maar beter ook, misschien. Klote Chinese verkeer! In de tussentijd is het koffie-drinken.. in een van de plekjes, waar ik inmiddels kind aan huis ben. En dan lees ik van die houtpulp-dingen. Ben nu bezig in het verzamelde werk van Sherlock Holmes en "Mao Zedong, Man not God". Over de eerstgenoemde ben ik heel enthousiast, ik gebruik het boek ook om aan mijn eigen Engels te werken. Het tweede boek is net een sprookje.. welk een gewouwel zeg. Ik kan nu wel zeggen "...maar wel heel interessant." Maar dat zou dan ook stierenpoep zijn.. net als het boek.
Ik heb er amper tijd voor, maar we hebben hier toch een aantal bijzonder goede DVD's verzameld. Voor pa en ma, alle bondfilms bijeen, alle Friends natuurlijk, Band of Brothers etc... etc.. Voor twee eurie kun je dat toch niet laten liggen! Mijn Nederlandse cabaret-verzameling wordt ook steeds uitgebreid.. ben nu aan Herman Finkers begonnen. Bovendien heb ik eindelijk uitzendinggemist.nl aan het werken gekregen. Dus ik heb de Lama's ook al gezien! Dat mis ik toch wel het meest, de Nederlandse humor. Dus ben blij met het internet!

Ik zal jullie nog een verhaaltje vertellen en dan moet ik er echt vandoor... 'Snow' wacht op me... en die laat je niet wachten!! Ik ben inmiddels (eindelijk) op de Chinese televisie geweest. He, he... Dat was me wel een ervaring. Ik was uitgenodigd (met tolk) voor een interview op Changping TV. Meer wist ik niet. Afgelopen Woensdag werd ik opgehaald en mocht ik mee naar een 'Wu Tong', dat is een traditionele Chinese straat.. noem het maar even de "Vurhei" van Changping. Wat bleek, het was een item over het leven in de Wu Tong van Changping. Ze hadden al een heel script klaar liggen, maar daar hoefde ik niets van te weten blijkbaar. "Loop daar langs, geef hem een hand, zeg dit, zeg dat..." Maar wel alles in het Chinees. En laat ik dat nu niet echt machtig zijn. Net voordat het irritant begon te worden, gingen we weer naar de volgende scene. Ik werd ook 'uitgenodigd' (in character natuurlijk!) bij een local. Een spervuur aan vragen was het gevolg. Gewoon blijven lachen en een enkele 'Ni hao's..' op zijn tijd.. Volgens mij hadden ze niets door!!! ;-) Toen nog ffkes de riksja in en zwaaien natuurlijk. Dat had ons Bea niet beter gekund. Maar toen moest ik toch echt een vijftal, voor mij onbekende, zinnen uitkramen recht in de camera. Shit... Na vijf minuten oefenen. Zegt de director.. 'Forget it!'. Zeg, spreek jij ineens Engels?! Maar dat vergeten dat moest wel lukken. Ik moest nu daarvoor in de plaats zeggen: "Changping Wu Tong VERY GOOD!" En er een vette knipoog en een uitgestoken duim mochten deze uitgesproken zin begeleiden... Recht in de camera... (Hele diepe zucht....) Het was dat of vijf zinnen in het Chinees. Tja.. ben dus op TV geweest, maar hoe!!!??!! Ik hoef het niet terug te zien. Maar een mooie ervaring rijker dacht ik zo.... Zo slect dat ik het grappig vond om te doen.

Ok, het is lang genoeg.. Ik ben blij dat het lente is...zomertijd.. Jullie zijn weer een uurtje dichterbij gekomen. Ben zeer blij dat papa en mama op mijn verjaardag richting China komen!!! En ik hoop snel weer van al mijn dierbaren iets te vernemen...

De massol...!

  • 02 April 2007 - 07:25

    Mark:

    Lieve Gijs,

    Blij te horen dat het goed met je gaat, en dat het weer wat warmer wordt; dat is dan gelijk de oplossing voor het verdwijnen van je sokken in de maag van een hond. Veterinair vraagje: verteren die dingen, of loopt er inmiddels in China al drie weken een hond met een badstof sok half uit zijn achterste?

    Jij mist de Nederlandse humor, wij missen de Gijs F. Horn humor, die internationaal geroemd wordt en niet gebonden is aan grenzen.

    Vermaak je goed, denk nog eens aan ons, dat doen wij ook aan jou!

    Mark

  • 02 April 2007 - 11:04

    Papa En Mama:

    Het zijn er 14 jawel veertien geworden en twee eieren zijn niet uitgekomen. Je ziet hier dus ook al chinese trekjes komen bij de overbevolking.

    groetjes en tot gauw


  • 02 April 2007 - 12:36

    Mariek:

    Hey Gijs!

    het blijft leuk om je levendig geschreven verhalen te lezen! De 'visuals' zie ik dan ook helder voor me! Volgens mij verkeer je zelfs na een jaar in China nog steeds in een cultuurshock... Maar je weet zo te lezen wel steeds beter de weg te vinden in de Chinese cultuur en samenleving. En dan zelfs ook nog de lokale filmster uit gaan lopen hangen, haha! Valt dat filmpje trouwens niet ergens te downloaden? Ik moest namelijk al erg lachen om het karaoke filmpje!

    Hey Gijs, geniet van al je ervaringen in China. Succes met lesgeven en ik hoop snel weer zo'n lang positief verhaal te horen (want zeg nou zelf; als een hond die je goedkope sokken op eet het slechte nieuws van de afgelopen weken is valt er volgens mij weinig te klagen!!)

    Liefs en een dikke kus,

    Mariek


    PS. Er is 1 ding wat ik nog steeds niet kan geloven; sta je echt elke dag voor 9u op?? Komt dat door het slechte bed of ga je dit ook vol houden als je nieuwe tweepersoons bed gearriveerd is?!

  • 06 April 2007 - 12:41

    Papa En Mama:

    Dag Gijs

    je hoeft niet meer op je post te wachten, want deze is sinds nu weer in ons bezit. De post heeft alles teruggebracht. De tekst op de envellop bestond uit Unknown .groetjes en fijne paasdagen

    P en M

  • 08 April 2007 - 08:57

    Papa :

    In opdracht van Ome Henk probeer ik een bericht te plaatsen. Fijne paasdagen, dus ook vam ome Henk en Tante Mieke en natuurlijk ook van Ons.

    Groetjes


  • 12 April 2007 - 20:09

    Jelle:

    Gijs Man waar hang je uit?? ALles oke daar in China? Pasen was weer leuk hiero. Je hebt wat biertjes gemist jongen ;)

  • 14 April 2007 - 19:06

    Masja:

    dag lieverd, goed te horen dat je lekker aan het inburgeren bent, en verscheidenheid weet te bewerkstelligen in je leven daar- ziet er naar uit dat je je plek serieus neemt ;-)
    Lekker vergaderd dus!
    Ik ben weer klaar met al mijn vakken en hoop mijn scriptie ingeleverd te hebben voor jij weer terug komt. Dan kan ik misschien weer de hort op.
    Eet jij lekker je ss koekjes op, en goed je best doen bij het chinees leren, he, want die chinezen gaan hard hoor met hun economie (ik tolereer maar 1 in de wind geslagen advies!).
    veel plezier, en spreek je snel weer, ik ben nu eindelijk weer een beetje aan het ontspannen.
    Liefs Masja

  • 15 April 2007 - 01:25

    Gijs:

    Ik heb er net een aantal nieuwe foto's opgezet en zal vanavond een bericht plaatsen... mits alles goed gaat. Ben aan het voorbereiden voor mijn reis van morgen!! En dat vanuit mijn nieuwe, veel te grote, huis.. Nu weer lesgeven dan maar.

    Vriendelijke groet,

    Lucky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Gijs

Ik verblijf voor 2,5 maanden in India voor mijn werk. Na mijn jaar in China is dit weer een ervaring waar ik af en toe wat over kwijt wil. Genoeg avonturen te beleven! Ik heb sinds kort ook mijn Skype geactiveerd, dus als je dat leuk lijkt: voeg me toe en dan regelen we via sms / whatsapp / email wel een mooi tijdstip om te bellen. Letten we wel even op de 4,5 uur tijdsverschil! Veel leesplezier! Gijs

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 35948

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 17 Januari 2015

Expat in Hyderabad

Landen bezocht: