Terug naar mijn routine - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu Terug naar mijn routine - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu

Terug naar mijn routine

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

15 Maart 2007 | China, Beijing

Yep, het is weer eens tijd voor News from the Orient... Let goed op want het gaat per express... (Snap je hem... Orient Express!!) It will be nice, want het is van Gijs!! Ja het Engels begint de overhand te nemen. Wanneer ik Nederlands praat over Skype, begin ik het zelfs al een beetje vreemd te vinden klinken. Sorry. Neen, Nederlands nu. Ik bedoel sorry...

Ok, ik zal jullie maar weer eens meenemen naar mijn dagelijkse routine hier. Ik werk hier namelijk wel zes dagen per week! Niet 8 uur per dag, maar toch genoeg. Zeker de komende twee weken wordt het bijzonder druk. Ik heb sinds kort avondklassen op maandag en donderdag. Die zijn niet in de school en het vergt nogal veel tijd om daar te geraken. De weekenden zijn volgeboekt. Dinsdag tot en donderdag, heb ik 's morgens klassen en op dinsdag ook in de middag. Daarnaast heb ik drie VIP-studenten die samen negen uur per week eisen... 1 op 1. Ik voel me een ware pooier, ze heten namelijk Snow, Cinderella en Sunrise!!! Dat verzin je toch niet.. Zelfs ik niet... Het is nu zelfs moeilijk een dag vrij te regelen, laat staan dezelfde dag als Kevin. Over twee weken wordt het rooster anders. Dan gaat het wel lukken. We zijn trouwens begonnen met het plannen van echte gezamenlijke reis.. Die zal halverwege April plaats gaan nemen: Twee weken naar het Terracotta leger en naar Guilin. Dat laatste is het gedeelte van China waar er van die 'zwevende' begroeide rotspartijen voorkomen en idyllische vergezichten. Een must-do voor iedere China-liefhebber. Wel rete-ver uit elkaar. Het is te vergelijken met Amsterdam-Rome en dan Rome-Instanbul en dan Instanbul-Amsterdam again.. ik bedoel weather... Ik heb al laten weten aan onze baas dat we dan twee weken vrij willen. Hij dacht dat we weer met zijn vieren zullen gaan.. MOOI NOT!! Geen Chinezen erbij. We zijn dan halverwege onze China-ervaring en het is tijd om er even tussenuit te gaan. Western-style! Tussen andere Chinezen dan natuurlijk. :-)

Ik heb mijn draai gevonden nu. Ben wel blij dat het langzaam aan beter weer gaat worden. Het sociale gebeuren zal dan een stuk anders zijn, meer buitengebeuren... dat gaat leuke foto's opleveren. Trust me...! Het wordt ook tijd voor de Rikjsa-race die ik en Kevin willen houden: we zoeken de oudste Rikjsa-rijder die we kunnen vinden en die laten we racen tegen de dikste...en dat gaan we dus mooi eens even filmen. Als jullie nog andere ideëen hebben, schroomt u niet!!! Over Foto’s gesproken. Ik heb ook leuke foto's gemaakt van het schorpioen-eten. Dat moest er ook eens van komen. Niet vies hoor, wel vreemd. Ik ben ook zaken tegengekomen die echt niet in de buurt van mijn mond komen!! Verschillende balsoorten en miljoenpoten: No way. Alleen de slang moet nog wel... Soon! Op weg naar het Zuiden zijn er weer andere gerechten die we gaan proberen, de lijst is nog niet af. Oh, ben trouwens net met een illegale taxi gegaan. Heb de hele tijd naar de gun op het dashboard lopen staren!! Was wel even apart. We kamen terug van het centrum van Beijing waar we onder andere een traditioneel theehuis hebben bezocht met authentieke muziek, dans en poppenkast. We wilden nog naar het nationale museum. Maar dat was gesloten.. voor de komende drie jaar!! Ze zijn zeker bang dat al die toeristen tijdens de Olympische Spelen er geen klap aan vinden of zo?!

Ben ook voor het eerst echt ziek geweest. Ik had iets verkeerds gegeten... en in China heeft dat serieuze gevolgen kan ik u verklappen. Je innerlijkheid wil dan maar een ding... alles eruit... maakt niet uit langs welke holte. Kwamen die oordoppen toch nog van pas! Mijn baas (heel aardig... hoor) kwam me een “Chinees fruitmandje” brengen. Wel even eerst inleven: Anderhalve dag niets gegeten omdat zelfs warm water drinken al te pijnlijk was. Alleen uit bed geweest omdat de Chinese inquisitie weer eens langs moest komen om mijn papieren te controleren en om mijn ‘Chinees te oefenen’ (dat klinkt namenlijk hetzelfde als braakgeluiden.... even grapje voor mezelf). Komt mijn baas, Frank, aan met een zak met: gedroogd vlees, gefrituurde pinda’s, mini-rookworstjes en drie verschillende soorten chocolade-koekjes.. Nou heb ik veel verschillende soorten advies gekregen hier, over wat wel dan niet te eten...maarruh....kon mijn lachen moeilijk bedwingen. Maar moest wel, want heb a.s. zondag een gesprek met hem over o.a. mijn vakantie en over tips en opmerkingen die Kevin en ik hebben over het werk en de school. Want ze maken er een potje van, organisatorisch dan, en er is geen enkele Chinese leraar die zou blijven als hij ander werk kan krijgen. Dat zegt wel genoeg, lijkt me. We hebben nog niet officieel vrij voor die twee weken in April, dus nog maar even aardig zijn.

Oh ja. Ik zit nog met een dilemma trouwens. Het gaat over de hond. Het is een echt eersteklas k*tbeest. Ik kom net thuis en mijn hele kamer is bestrooid met half-opgegeten toiletpapier. Ik weet dat ze het gebruikte toiletpapier heerlijk vindt... en ze kan ook de deur naar het toilet openmaken (neen, het papier gaat niet in de pot..), maar deze rol stond in mijn kamer, daar ze hier geen vaatdoeken gebruiken (alsmede stofzuigers). Heel die rol opgegeten... was ik net klaar met opruimen, kotst ze alles weer uit .. recht voor mijn neus! Aaargghh. Ze is ook niet aardig. Iedereen is bang voor haar en zij is bang voor iedereen, behalve mij en Kevin. Ze bijt naar alle andere honden en het bezoek wat er hier over de vloer komt en blaft zich een ongeluk. Ze eet heel weinig... geen hondenbrokken, geen brood, geen chips, alleen vlees en toiletpapier eigenlijk. Elke dag kost ze me een minstens een uur slaap. Ik moet haar drie keer per dag uitlaten, kan dus nooit te lang achtereen pleittuh. Ze kan ook door de deur van mij heen beuken. Het ‘hangsel’ (is dat het goede woord?) is kapot. Dus ik kan haar niet buitensluiten. Mijn baas vroeg aan Kevin of we haar wilde houden.. Hij zei ja. Maar hij is drie dagen per week niet hier.. en zijn deur kan wel echt ‘dicht’. Waarom ik toch twijfel is omdat ik weet dat ze dus wordt afgemaakt, als ik zeg dat ik haar niet langer hoef. Er is geen baasje in his right mind die haar als huisdier zal meenenemen... Soms kan het me niet schelen... maar ze is echt op zoveel momenten een flinke last gebleken... en ze piest en kotst zo vaak in huis.....What to do?
Zucht...... en nog maar een diepe zucht......

Ik heb inmiddels al vier conferences van Hans Teeuwen gedownload.. moet alleen nog Trui nog, ben daarmee bezig... Over drie weken zal die ook wel binnen zijn!! Ik leer hier wat minder ongeduldig te zijn.  Wat ik ook geleerd heb: pak je kans als die zich voordoet!!! Elke keer als ik dacht: goed idee, dat doe ik de volgende keer wel.... Mooi not... geen volgende keer.... Beschouw dat maar als ‘Gijsheid van de dag’.

Ok, de volgende keer kan ik jullie vertellen of Kevin en ik echt op reis gaan... en wat Frank van onze aanmerkingen vindt... Het gaat jullie goed.. en vrinden schroomt u niet om me op de hoogte te houden van jullie leven... Het is voor mij een welkome afwisseling tussen alle massages, sauna’s, handtekeningen uitdelen (geen geintje!), eersteklas etentjes, spinning-sessies.... en pies opruimen....jammerlijk....

Massol

  • 15 Maart 2007 - 16:46

    Cris B:

    Heerlijk Gijsie, al dat eten! Neem je wat mee naar Nederland?

    Wat die hond betreft, tsjaaaa.... moeilijk geval!

    Suc7 verder

    Ciao


  • 17 Maart 2007 - 17:15

    Masja:

    hoop dat je vakantie doorgaat- dat zou weer een welkom vooruitzicht zijn!Goed dat je ook weer met de Chinese taal bezig bent,wie weet hoe het je nog uit zal komen.
    Wat die hond betreft, volgens mij ben je momenteel niet zoveel compromissen aan het maken, dus wat je ook doet, het is je eigen welgemeende keuze.
    Ik zit hier voornamelijk in het huiswerk en dat gaat not 2 weekjes duren. Dan ben ik klaar met al mij vakken en maak ik gauw een afspraak in een hamam (turksbadhuis). Dan mag ik eens lekker ontspannen en gemasseerd worden. Veel plezier, en niet te kritisch met de aanmerkingen hoor, daar hielden ze in India ook helemaal niet van. Ik heb zo het idee dat ze in China eenzelfde soort professionele trots ten opzichte van buitenlanders hebben.
    liefs M

  • 18 Maart 2007 - 08:32

    Papa:

    Wij, Jip, Bregtje, Tyge, Mama en ik staan klaar om met het boekenweekgeschenk de trein in te stappen en naar Amsterdam te gaan. Later hierover meer.Wat de hond betreft een kleine overweging. Waar blijft Kar als jullie reizen?
    De groeten en tot gauw sprekend of lezend.

    Papa

  • 18 Maart 2007 - 12:46

    Frans:

    Gijssie, doe mij een broodje slang en een schorpioen-suflaki- speciaal!!

  • 24 Maart 2007 - 16:03

    Papa:

    Ha die Gijs,
    De tuin is aan het veranderen, de eend is met de laatste broeddagen bezig, de ouderavonden zijn achter de rug, mama is naar de kapper geweest, de belastingpapieren ga ik in het weekend proberen in te vullen, maar het allerbelangrijkste is dat we een reis naar China hebben geboekt en wel van 9 juli tot en met 23 juli, er is tevens een aanvraag ingediend om de terugvlucht te maken op de 30e. Als dat goedgekeurd wordt dan horen we dat de volgende week.

    Zo ik ga aan de lentebok beginnen en verder lees of hoor je wel weer het een of ander.

    Groeten Pa

  • 01 April 2007 - 14:13

    Papa&mama:


    Dag,lieve "bijna" vakantieganger!
    Zo, eindelijk weer eens een teken van leven uit Europa!
    Er zijn inderdaad meer ",lezers" dan 'schrijvers" op dit moment!
    Toch is het beslist niet: "Uit het oog , uit het hart" hoor Gijs!!!!!!!
    De lentekriebels vragen veel tijd en aandacht (huis en tuinactiviteiten), daarnaast is er het dagelijks werk, de IVN-cursus, de sport, paaseieren schilderen, je kent het allemaal wel!

    Maar goed, nu even quality-time voor jou.
    We lezen en horen regelmatig dat alles naar wens verloopt. Ik ben wel heel benieuwd hoe je "opnamen" zijn verlopen en hoe het met je reisvoorbereidingen gaat? Heb je inmiddels de juffrouw van het reisbureau te pakken gekregen? Is je koffer al gepakt?

    Eind deze maand gaat dat hier ook weer gebeuren, nu voor een heerlijke midweek "Ameland", 33 jaar geleden was dat onze eerst vakantiebestemming op de fiets!
    Tijd om dat eens te herhalen!
    Verder is het voorjaar hier in volle gang, de "tuin"eend kan elk moment jonge krijgen, kikkers kwaken de oren van je hoofd en jouw vogel is ook weer onder de pannen!
    Kortom, hier alles wel en volgende keer laten we niet meer zo lang op deze site verstek gaan! beloofd!
    Dag lieverd, tot gauw met antwoord op alle vragen en meer Chinese wetenswaardigheden!
    Doei, xx papa en mama


  • 01 April 2007 - 19:38

    Pa:

    Dag Gijs
    De eend heeft de eerste jongen uitgebroed. Hoeveel het er zijn is nog niet duidelijk want ze heeft haar nest nog niet verlaten. Ook de eerste vleermuis hebben we gespot.

    Groeten van je natuurvrienden.

    papa en Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Gijs

Ik verblijf voor 2,5 maanden in India voor mijn werk. Na mijn jaar in China is dit weer een ervaring waar ik af en toe wat over kwijt wil. Genoeg avonturen te beleven! Ik heb sinds kort ook mijn Skype geactiveerd, dus als je dat leuk lijkt: voeg me toe en dan regelen we via sms / whatsapp / email wel een mooi tijdstip om te bellen. Letten we wel even op de 4,5 uur tijdsverschil! Veel leesplezier! Gijs

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 35947

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 17 Januari 2015

Expat in Hyderabad

Landen bezocht: