Geef mij maar carnaval - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu Geef mij maar carnaval - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu

Geef mij maar carnaval

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

28 Februari 2007 | China, Beijing

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik heb me uitermate goed vermaakt rond het Chinese Nieuwjaar, maar dat betekent niet dat de Chinezen goed zijn in het feesten.. Zeker voor een Brabander is het soms toch wel even schrikken hoe ze dat hier aanpakken. China is een land met vele tradities en feestdagen, maar inhoudelijk stellen die niet altijd evenveel voor... Iedereen doet ook op de feestdagen maar weer gewoon hetzelfde als alle andere Chinezen. Ik zal jullie kennis laten maken met deze inhoudsloze herhalingen van tradities rond het Chinese Lentefeest alsmede met mijn eigen belevenissen de afgelopen weken... Gaan jullie mee?

Zwaarbepakt gingen we (Ik, Kevin en de bazen Frank en Helen) op onze 'Dalian reis'. Eerst de treinkaartjes ophalen bij een zus van een vriend van de buurman zijn broer. Want dat is de enige manier om dat hier gedaan te krijgen. Je moet altijd iemand kennen die voor de spoorwegen werkt. We hadden dus geluk en we hadden kaartjes voor vier bedden in de trein. Ik heb me laten vertellen dat er meer Chinezen op reis gaan rond het Chinese Nieuwjaar dan er in Europa wonen. Misschien toch wel geluk dan. Voordat we in de trein plaats zouden nemen, hadden ik en mijn roommate onze zinnen gezet op wat insecten.. Het werd nu toch wel eens tijd dat we die zouden gaan eten. Ik wil alles wel proberen, behalve spinnen, daar pas ik voor. Het viel niet tegen eerlijk gezegd. Gewoon goed frituren die hap. Op het station aangekomen, zag het zwart van de Chinezen. Opvallend was dat het bereiken van de trein ondanks alle ogenschijnlijke chaos toch heel geordend is verlopen. De hut zag er goed uit en was ik niet zat geworden en door de trein gaan dwalen op zoek naar meer bier om die veel te sterke rijstwijn weg te krijgen, dan had ik er waarschijnlijk wel heerlijk geslapen. Na een uur of zeven kwamen we aan bij de geboorteplaats van Frank, 'Hot-Spring' is de vertaling. Het is echt country-side, dit gehucht telt slechts 200.000 inwonwers. Te vergelijken met De Moer dus. Om 04:00 eruit, de vrieskou in. Ik waande me in Siberië (Daar was ik dan ook niet ver vandaan). Een interessante nachtelijke rit in the middle of nowhere later waren we bij het ouderlijk thuis, alwaar het Grote Genieten mocht beginnen.

Drie maaltijden per dag. Op gezette tijden. Ongelofelijk wat een hoeveelheden je hier voorgeschoteld krijgt!!! En als gast moet je natuurlijk blijven eten want daar gaat het immers om. Ik ben blij dat de Chinese Cuisine behoorlijk gezond is. Waar wij zaten wordt er bovendien hoofdzakelijk vis gegeten.. daar bofte ik dus nog mee, anders was ik weer helemaal terug bij af. Nu ben ik gelukkig nog bij Velperplein... maar ik zat op Bartiljorisstraat.. Dat zegt wel genoeg lijkt me. De moeder des huizes heeft vijf dagen in de keuken gestaan. Vanaf 07:30 in de morgen. Wij mochten de eerste dag uitslapen, maar verder was het om 08:00 opstaan. Waarom? Omdat het traditie is. Ze hebben niet zoiets van "Wij doen het zo, als je het tof vindt dan mag je meedoen, maar het hoeft niet hoor." Tussen alle (wel erg goede!) DVD's die we hebben bekeken, zijn we er toch nog wel tussen uitgegaan. Veel familie bezocht.. echte Chinese boeren en vrienden van Frank. Het stadje bekeken, een wandeling gemaakt door 'memory-lane' en naar een zwembad gegaan. Onder de stad is een grote warmwaterbron, waar de hele stad gebruik van maakt. Er komt dus gloeiend heet water uit de kraan. Douchen was er niet bij, ik moest met verschillen teilen in de weer. Het zwembad was interessant omdat ze daar een lading van die Turkse visjes hadden die de dode huidcellen van je lichaam eten. Dat moest ik dus proberen!!! Die ervaring zal me mijn leven lang bijblijven... We hebben als kleine meisjes lopen krijsen in het begin.. Een kietelt, maar als er veertig aan je voeten lopen knagen... en je moet stil blijven zitten.... Oh my God, ik heb tranen met tuiten gelachen. En omdat de vader van Frank de baas kende, mochten we voor half geld twee uur blijven zitten in het badje. Je raakt er redelijk aan gewend.. dus op een gegeven moment ga je wat experimenteren. Je weet wel hoe dat gaat. En ik kan nu met veel trots melden dat er visjes aan mijn ballen hebben geknaagd. ;-) Is dat geen leuke titel voor dé carnavals-kraker van 2008???

Wat zal ik verder nog vermelden. Oh ja. Die ene oom. De politie-agent/pooier die ik gelukkig nieuwjaar heb mogen wensen. Prostitutie is verboden in China. Maar om toch aan de vraag te voldoen is het zo dat de pooiers die er zijn dus ook een baan bij de overheid moeten hebben. Die hebben de connecties om het gezeik af te kunnen kopen. Zo heb je helemaal geen maffia nodig...
Op Oudjaarsdag is het dus vroeg opstaan en de Nieuwjaars-wensen ophangen bij de voordeur. 99% van de mensen doen dat hier. Het vuurwerk is dan trouwens al twee weken aan de gang met het hoogtepunt op Oudjaarsdag. Het is nu ook nog bezig trouwens. Ik en Kevin zijn een wandeling gaan maken rond 22:00 en overal waar we rond ons keken was er vuurwerk aan de horizon... constant. Heel erg mooi. Maar die klote-knallen kunnen me gestolen worden!!! Ik ben bijna elke dag rond 04:00 gewekt door duizend-klappers. We waren trouwens gaan wandelen omdat het programma waar iedereen naar kijkt op Oudjaars-avond toch niet aan ons besteed was. Elke Chinees die ik hier heb leren kennen heeft dat programma gezien. Een 'partij' propaganda en paternalistisch gewouwel.. waar je u tegen zegt! China boven alles. De wijze waarop dit werd gebracht: Onbegrijpelijk... zelfs met vijf jaar Antropologie was dat nog niet te volgen!

Twee dagen later gingen we verder op weg naar Dalian. Daar wonen de ouders van Helen. Getrouwde stellen vieren het Chinese Nieuwjaar bij de ouders van hem.. dat is traditie. Dalian is uitgekozen tot de op één na beste stad om te wonen in China. Het is er erg modern, aan zee, het kent veel Westerse (met name Russische) invloeden en het is er erg schoon. Het kent veel mogelijkheden om je op een voor mij herkenbare manier te vermaken. De prijzen zijn een stuk hoger dan in Changping, maar ik en Kevin mochten de hele vakantie eigenlijk nergens voor betalen op de treinreis na. En inderdaad, de meisjes in Dalian zijn gemiddeld inderdaad een stuk aantrekkelijker dan wat ik tot nu toe ben tegengekomen in China. (Ik ben hier precies drie maanden.. dan worden de meisjes toch vanzelf aantrekkelijker... toch??... toch..Frans?) In Dalian was er natuurlijk ook veel eten en familie, maar over het algmeen was dit toch het actieve gedeelte van de vakantie. De vader van Helen was een geschikte peer, maar wel een alcoholist eerste klas! Zijn eerste zin: "I like people who drink." Hij had een fles rijstwijn met een slang erin.. sterk spul. 56% alcohol tijdens de lunch. Ik ben nu aan het detoxen..
Ik had ook gewoon wat zeekomkommers kunnen bestellen. Die zijn immers overal goed voor, naar het schijnt. En het is bovendien de lokale specialiteit.. en duur!!!! Een stukje ervan gedroogd verpulveren en dan in een glas water opdrinken. Nergens meer last van.
Het afscheids-etentje was in een Karaoke-bar. Ik heb me ziek gelachen.. Ik heb er bijzonder amusante filmpjes gemaakt, maar het uploaden gaat nog steeds heel traag. Het internet is nog steeds niet wat het zijn moet.

Ik ben in Dalian ook naar een waarzegger geweest. Was er toch. Deze had een garantie. Ze zegt dingen die het komende jaar gaan gebeuren, mochten die zaken niet uitkomen dan kun je geld terugkrijgen. :-)Ik mocht maar liefst zes kaarten uitzoeken. Ik zal mijn toekomst voor 2007 maar even samenvatten: Ik moet me niet laten afleiden door zaken uit het verleden die me pijn kunnen doen; ik krijg een baan waarbij ik geen fysieke arbeid hoef te verrichten; ik zal gemakkelijk mijn geld gaan verdienen (easy welth); ik zal toch ook geld moeten gaan lenen dit jaar; dit jaar zal ik 'opstijgen' naar het niveau wat ik wil bereiken, maar eerst zal ik mezelf moeten opladen hiervoor; en mijn diepste wensen zullen uitkomen, volgens deze dame. Ze zag er wel stoer uit, eerlijk gezegd. Mocht geen foto maken van haar, omdat tijdens de Culturele Revolutie (die ze had meegemaakt), je niet op de foto mocht met buitenlanders. Dat was gelijk aan spionage en daar stond de doodstraf op.. Ja, whatever... Mijn toekomst klinkt niet slecht al dacht ik het zo. En anders kan ik altijd nog die vijf euro terugvragen..

Toch was ik ook wel weer blij dat ik terug was in Changping. Vanaf het begin tot aan het einde van de vakantie heb ik immers gedaan wat ze gepland hadden voor ons. Alleen de knagende vissen was mijn idee(Vis-fetisj). Ik wilde wel weer eens mijn ding doen. Teruggekomen, ja hoor, geen electriciteit!! Daar moesten we dus drie dagen op wachten. We zijn maar naar Miyun gegaan om daar les te geven. Ben nu weer twee dagen thuis. En gisteren wachte onze hond en twee puppies op ons... Lief!! Te lief. Maar die piesten en poepten alles onder, ja hoor, geen water. En ruim dan maar eens pies en poep op!!! Nu is er weer water, maar vanochtend heeft de baas de puppies weggegeven.. zonder het ons te vragen. En de hond gaat volgende week ook... want ze willen nu een baby.. (volgen jullie het nog??) Het is het meest onverantwoordelijk stel ter wereld.. maar ja... de waarzegster heeft het immers voorspeld...

Gijs

Jip, gefeliciteerd met je verjaardag... Ik hoop je vanavond nog even te kunnen spreken. Lukt dat niet dan houden we het op 3 Maart: party-time. Veel plezier alvast! Massol

  • 28 Februari 2007 - 10:59

    Mark:

    Brrr Gijs, met je gefrituurde insecten en balen-knagende visjes ben ik toch wel blij dat je dit alles in China beleeft en dat wij zoiets niet kennen. Friet en een washandje onder de douche op zijn tijd zijn toch ook wel prettig?

    Wat is dat toch met die wapenfetisj van je? Ik zie je op een kwart van de foto's met een ak-47 in je hand! (wel stoer overigens, en erg masculien, misschien moet ik er hier ook maar eens aan gaan denken om er eentje aan te schaffen)

    Gijs, vermaak je goed, laat de visjes lekker van je snoepen, geniet er van, en succes met het overbrengen van je kennis.

    We denken nog vaak aan je, laat snel weer wat van je horen!

  • 28 Februari 2007 - 11:26

    Masja:

    mooi- je bent helemaal cultureel en anthropologisch verantwoord bezig! Ben trots op je ;-)
    He, was het geen idee om een strakke zwembroek aan te trekken, of was dat nou net de grap die angsten uit het onderbewuste los maakte???? Brrrrr, beetje eng die visjes.
    Leuke foto's en hoop je gauw weer eens live te spreken, liefs M

  • 28 Februari 2007 - 15:14

    Boy:

    Dude!

    Goed weer eens van je te horen! Ik heb met veel plezier je stukje gelezen en was net als Mark erg verbaasd over je wapen fettisch!
    Heeft de waarzegger niks over je liefdesleven voorspeld? Ben zeer benieuwd....!
    Ik zit op dit moment met Vin en Ivo plus aanhang in Oostenrijk (Kirchberg) te wintersporten! Het is erg gezellig en er valt genoeg sneeuw op het moment dus we hebben niks te klagen!
    Als ik weer thuis ben dan zullen we weer eens skypen! Hee tot dan en je krijgt de groeten van de jongens hier!

    Mzl

  • 28 Februari 2007 - 20:10

    Bregtje:

    heej lieve gijs,
    wat een avonturen! wat voor insecten heb je nu eigenlijk geconsumeerd? sprinkhaan, tor, worm? jip is vanavond naar nac-psv, dat was zijn verjaardagscadeautje van neef en natas. enne, doet je hyves het alweer? als je internet weer wat op gang komt kun je daar bij mij wat foto's kijken van tyge. ik zal er ook fotootjes van de carnaval opzetten!
    liefs
    je schoonzusje

  • 01 Maart 2007 - 16:21

    Epko:

    (carnaval)..............maar ze zijn wel allemaal leuk verkleed daar bij jou..............

  • 01 Maart 2007 - 18:24

    Crisje B:

    Lekker hoor!

    FF serieus, er speelt het een en ander met de kaart verkoop voor het EK. Ik zoek het uit en laat het je weten als ik meer weet!

    Groeten

  • 03 Maart 2007 - 18:37

    Papa& Mama:

    Dag lieve Hollandse "visboer"in China!,
    Weet wel: "De vis wordt duur betaald"! en de twee jarige Tyge hoopt toch wel ooit neefjes en/of nichtjes te krijgen!!!!????

    Oké, nu iets heel anders. Wij zitten bijna "uitgeput" op de bank na te genieten van een geweldig leuk " Tyge openmaken!? "feestje. Om klokslag 11.00 uur stonden deze opa en oma op de stoep om de 2-jarige kruimel en de 29-jarige papa te feliciteren. Het was in één woord genieten.
    Wel denk ik dat oom Ivo en tante Inge jou behoorlijk in de wielen hebben gereden! Ik vrees dat de titel van "favoriete oom" de komende maanden naar Ivo gaat! Gelukkig wordt jij op alle foto's nog steeds als "oom ijs "herkend hoor, dus dat komt over een paar maanden vast wel goed!

    Verder zijn we onder de indruk van je belevenissen, genieten en verwonderen mee.

    Onze Bulgarije ervaring zit er helaas ook weer op. het was in één woord geweldig! ( we hebben zelfs , zoals goede ouders van een cultureel antropologische zoon betaamd, een Bulgaarse basisschool bezocht!)

    Morgen moeten alle Horn fans er aan geloven! Ze worden verrast met een echte Bulgaarse maaltijd, helemaal aangekleed in Bulgaarse stijl en ........ een super power point presentatie, waar verplicht naar gekeken moet worden!
    Wel zal het een en ander rustig verlopen, want deze schrijfster zit even zonder stem ( virusje op de stembanden!) lekker rustig, maar wel knap lastig met de ouderavonden voor de deur. Zal ik toch mijn cursus gebarentaal in moeten zetten!

    Zo, wij gaan nog even de ppp perfectioneren. Bregtje had zo haar best gedaan op de ppp van "Tyge haar tweede levensjaar", dat wij niet achter kunnen blijven! ( dat wordt minstens nachtwerk!)
    Kunnen we meteen de maansverduistering zien en het schaatsen in Calgary!

    Dus voor nu een dikke zoen en welterusten, morgen proberen we even op skype! Doei, p&m

  • 08 Maart 2007 - 11:10

    Marieke....:

    he gijs,
    klinkt allemaal ontzettend leuk en chinees, je verhalen.
    hoe gaat het, ben je al geverchineesd!?!????
    qua eten wel zo te zien, smaakt dat een beetje die insecten????? doe mij maar gewoon aardappelen!!!

    veel liefs marieke
    van irodion (v D)

  • 13 Maart 2007 - 11:22

    Gijs:

    Hey everybody.. Ik gaat overmorgen een bericht plaatsen. Heb het gigantisch druk en ik doe geeneens alsof! Zucht... maar wel heel rewarding al die blije,dankbare Chinese toetjes... Daar doe ik het voor!! :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Gijs

Ik verblijf voor 2,5 maanden in India voor mijn werk. Na mijn jaar in China is dit weer een ervaring waar ik af en toe wat over kwijt wil. Genoeg avonturen te beleven! Ik heb sinds kort ook mijn Skype geactiveerd, dus als je dat leuk lijkt: voeg me toe en dan regelen we via sms / whatsapp / email wel een mooi tijdstip om te bellen. Letten we wel even op de 4,5 uur tijdsverschil! Veel leesplezier! Gijs

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 35944

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 17 Januari 2015

Expat in Hyderabad

Landen bezocht: