Lekker hoor: er even tussenuit - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu Lekker hoor: er even tussenuit - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu

Lekker hoor: er even tussenuit

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

11 Februari 2007 | China, Beijing

Yep. Ben weer terug in Changping. Dat was even kort maar krachtig een lang weekend in Miyun. Ik kon het goed gebruiken, en dat heb ik dan ook maar gedaan. Het leven in Changping is ook goed hoor, maar de laatste drukke weken waren toch wel erg voorspelbaar. Dus precies op juiste moment er even tussen uit. In mijn eentje in de bus.. door de middle of nowhere naar Miyun, een ander stadsdeel van Beijing. Toen ik in mijn 'lonely planet' las dat Beijing ongeveer even groot is als België, was ik toch enigszins verrast. Beijing heeft immers net iets minder inwoners dan Nederland en het is een stad... Maar in de bus werd het me al een stuk duidelijker. Er zijn hele bergketens hier in Beijing en bossen en boerderijen en akkers. Ja zo kan ik het ook..... het gewoon een stad noemen.

De busrit was interessant. Nieuwe dingen zien en toch de gedachte van: "where the fuck ben ik nou precies???". Heel avontuurlijk met al dat Chinese gewouwel om je heen. "Ik hoop dat ze me bij de juiste halte afzetten!!!!". Dat ging gelukkig helemaal goed. Miyun is een stuk schoner dan Changping en het is er minder druk. Veel bergen, blauwe luchten... heel nice. Ook de school was een stuk schoner. Het was er trouwens aangenaam warm! Ook hier is het de warmste winter sinds twee eeuwen en het begint nu al lente te worden. Heb misschien al een beetje een kleurtje gekregen??? Lekker hoor, want mis de zonnebank wel! In de pauze's lekker buiten gesport: voetbal en basketbal. Prima vertoeven daar. Het appartement waar ik verbleef is tien keer zo luxe als wat ik hier heb. Maar die bazen van mij zijn me toch een viespeuken!!! Die maken nooit schoon!!!

Het Chinese Nieuwjaar is komende week, maar er was gisteren al een soort opwarmer. Dat betekende nog meer vuurwerk dan normaal, want daar zijn ze al twee weken druk mee bezig. Overal knallen. Ik moest om van de school naar het appartement to komen door een Islamitische wijk. Een beetje 'Hong-Kong garden' meets 'Fata Morgana'... De foto's komen later. Met al die knallen op de achtergrond waande ik me constant in Bagdad!!! Alleen waren de mensen net iets vriendelijker. In Changping vinden ze me al behoorlijk interessant, maar daar was ik nog veel specialer.
Ben er ook maar weer eens naar de kapper geweest, voor 1 euro. Ik snap echt niet hoe sommige zaken winstgevend kunnen zijn.. maar oké.
Heb veel plezier gehad met de kinderen daar: flesjes-voetbal, dat was lang geleden!!

Toch weer naar huis, omdat ze wilde dat ik morgen op de laatste dag nog even afscheid van alle klassen zal nemen. Prima, geen probleem. En dan is het spullen pakken, voor mijn echte vakantie. We vertrekken de 13e om 15:00, met de trein naar Dalian dus. We hebben slaapplaatsen gelukkig. Het is een nachttrein, het lijkt me allemaal machtig interessant. Het is trouwens meer richting Noord-Korea dan richting Rusland... Ook leuk. Ter plaatse zullen we meerdere rondreizen gaan maken. Denk dat ik dan pas echt veel plaatjes ga schieten, dat is er een beetje bij ingeschoten de laatste tijd. Kevin en ik zijn nu aan het denken wat we in hemelsnaam als cadeaus mee ga nemen voor de ouders van de bazen... De adviezen zijn: sigaretten (oh hier alsjeblieft ik wens je een ongezond 2007 toe), pakken melk, zonnebloemolie en groenten... Chinezen zuigen in het geven van cadeaus. Nu dacht ik aan een leuke foto van mij en Kevin, maar we wisselen continu van plek en lopen elkaar steeds mis. Denk niet dat dat nog lukt dus. Hummmm.... misschien twee geiten.... Als het lukt in de trein dan.

Misschien nog wel leuk om te vermelden is de avond die onze baas heeft georganiseerd voor mensen van de overheid... dat moet hier zo af en toe.. Met veel rijstwijn en karaoke. Het komt er op neer dat je overal voor betaalt, ook wanneer de gasten aan de gastvrouwen zitten. In het begin noemen ze je 'vriend' en wanneer ze je aan het eind van de avond 'broer' noemen... dan zit je goed. Dat deden ze dus... en mijn baas was heel gelukkig en 400 euro armer.. en dat is heel wat hier.

De wisselende temperaturen zorgen voor flink wat verkoudheden hier en aangezien iedereen hier lekker in het rond hoest en niest, heb ik er ook weer last van. Ik ga dus nu maar even lekker tukken, want morgen moet ik alle klassen langs voor de laatste keer. Hoop dat ik nog een saunaatje kan pakken voordat ik vertrek!

Het gaat dus nog steeds prima hoor. Begin nu langzaam aan toch wel wat meer mensen en dingen uit Nederland te missen. Merk het toch wel wanneer Kevin langer uit beeld is, dat je een Westers klankbord mist hier. Nog een reden waarom de vakantie me goed gaat doen. Ik blijf natuurlijk ook erg benieuwd naar iedereen zijn of haar belevenissen... Dus houdt me aub op de hoogte.

Tot in het nieuwe jaar... het jaar van het varken!!!! En jullie weten allemaal wat dat betekent.......

  • 11 Februari 2007 - 14:55

    Masja:

    he gijssie
    denk je dat je nu wat mist uit nederland? Nou, wacht maar tot volgende week, want dan heb je echt wat te missen: carnaval!
    He lekker, een welverdiende vakantie in het verschied. Ik hoop dat je je daar flink mag verwonderen. Zorg er wel voor dat je dan gezond blijft om het allemaal zonder delirium mee te maken, he!
    Belevenissen hier? Stress om op tijd een goed scriptie onderwerp te verzinnen... en van stress krijg je...pukkels! dat jaar van het varken, daar kan ik me zo iets bij voorstellen. Wel lullig voor de Islamieten in Beijing trouwens die dit jaar een kindje krijgen ;-)
    veel plezier lieverd, x van je zus

  • 11 Februari 2007 - 15:40

    Westers Klankbord:

    dat zijn we bij irodion; verder van mij niets bijzonders te melden / wel wwer leuk om je verhalen te lezen
    tot hoors e.d. epko

  • 11 Februari 2007 - 17:05

    Boy:

    Gijs! Ontzettende Chinees dat je daar bent!
    Fijn dat je binnenkort naar Dalian vertrekt! Veel plezier man! Hou je ons daar ook op de hoogte?
    Ik hoop je morgen of overmorgen nog even te spreken via msn/skype!

    Ps Voorsprong van psv tov Ajax de afgelopen weken geslonken tot 3 punten!:-)Vorige week nog gewonnen van Feyenoord met 4-1!




  • 11 Februari 2007 - 17:24

    Inge En Ivo:

    Dag Gijssie,
    leuk dat je weer terug bent en ook fijn dat de vakantie voor de deur staat???? Rare zin, want voor ons ben je al op vakantie.

    Hier in Brabant is het stilte voor de storm, die Carnaval heet. We hebben weer ons beste gedaan om voor l*l te staan met Carnaval. We zullen wat foto's sturen, of laten het aan Jelle over.

    De hoofdpunten uit het nieuws. We hebben twee wereldkampioene all-round schaatsen erbij: Irene en Sven. Je bent welkom in onze dartkamer als je terug bent. Het motto voor Carnaval: Mee jeel oe hebbe en houwe. Het motto van het nieuwe kabinet (CDA, PvdA en CU): Samen werken, samen leven.
    En dan het weer, het is hier nat en niet echt koud en het dak lekt weer *?##!!*# :(.

    Alvast een fijn nieuwjaar en fijne vakantie!!

  • 11 Februari 2007 - 21:08

    Papa&mama:

    dag lieve "vakantieganger"!
    Jouw reiservaringen maken heel veel gemis goed hoor! Natuurlijk zullen we jouw verrassende carnavals creatie dit jaar missen.
    Wel hebben we een klein vermoeden hoe jouw outfit er in 2008 uit zal zien!
    Ik heb zojuist een Chinees "gewaad" en een daarbij passend hoofddeksel met een strijkijzer "opgepiept". Niet voor mijzelf, maar voor mijn kleuterkroost, om in de feestwinkel te verkopen!

    Ons thema ( Rubenshof)luidt: "Het dak gaat eraf"! a.s. vrijdag figuurlijk, maar eind maart ook letterlijk! zodat we de komende week een fikse verhuisklus voor de boeg hebben. Gelukkig gaan alle juffen en meneren als "Bob de Bouwer" er vrijdag tegen aan, die verhuisklus zal dus snel geklaard zijn!

    Papa gaat als "Paterke Pieter"! We twijfelen nog tussen "tondeuze"" of pruik!
    De foto's zullen je laten zien wat het is geworden!

    En dan zaterdagmorgen....... kiezen wij het luchtruim en gaan we aan een welverdiende, sportieve, witte vakantie beginnen! Gewapend met onze stokken zullen we de Bulgaarse bergen en bossen verkennen!
    Tijdens onze aanwezigheid worden de Europese biathlon kampioenschappen gehouden, kunnen we nog wat van leren!

    Zo Gijs, je bent weer een beetje op de hoogte. Hoogste tijd nu om ons sportieve weekend af te ronden (Nordic-walking, schaatsen,sportschool).
    Ga jij dat "Chinese varkentje maar eens wassen",veel plezier, veel mooie plaatjes en veel positieve ervaringen toegewenst door,
    p&m en... xx

  • 11 Februari 2007 - 22:26

    Mark:

    Gijs!

    Wat leuk weer van je te horen (lezen?)... Geniet lekker van je vakantie en als skypen ook een beetje Westers klankborden is
    (is dat een bordspel by the way, níeuw: van MB: Westers Klankborden, maar dat geheel terzijde)
    dan moeten we dat snel maar weer doen.

    Bij jou is het bijna nieuwjaar, hier is het bijna carnaval: ook leuk, bij mij leeft de voorpret al flink! Zal een biertje op je drinken, volgend jaar ben je er toch wel weer gewoon bij?

    Geniet er van, hou je haaks, denk nog eens aan ons, dat doen wij namelijk ook aan jou!

    Groeten, tot lezens/horens/sprekens

    Mark

  • 12 Februari 2007 - 09:21

    Jip&Tyge:

    Oom Gijsje kijken...
    ze wil wel weer nieuwe foto's om te bekijken of helemaal mooi; oom Gijsje live zien!
    het jaar van het varken gaat hier komend weekend beginnen, of in ieder geval de week van het varken...
    Theo Maassen en kinderkoor de Kapotte Kontjes met 'Lauwe Pis' wordt hier de carnavalskraker, need to say more??
    we zullen de webcam wel aanzetten bij d'n optocht komende zondag, kan je ook een beetje sfeer meeproeven 'meej eel oew hebbe en houwe!'
    tot gauw sprekens horens en ziens en veel plezier op vakantie!
    J&B&T

  • 12 Februari 2007 - 19:16

    Cris B:

    Gijsie, leuk om weer eens iets van je te horen!

    Gelukkig nieuwjaar dan maar!

  • 24 Februari 2007 - 15:18

    Papa En Mama:

    Dag Gijs in het jaar van het varken.
    Wij zijn terug uit Bulgarije en hebben er een te gekke tijd doorgebracht. Ook wij hadden vuurwerk maar dan ter ere van de opening van de Europese kampioenschappen biathlon. Verder hebben we weer van alles gezien en gedaan, we zijn zelfs een basisschool binnengegaan en hebben daar een hartelijk welkom gekregen.We mochten zelfs temidden van de kinderen van de klas plaatsnemen en toen werd er een foto gemaakt. Meer krijg je nog wel te horen en te zien maar voor nu is het wel genoeg.

    Groetjes van je bruine ouders

  • 25 Februari 2007 - 21:02

    Masja:

    he gijs, ik ben mijn huiswerk aan het doen en moest even aan je denken. Het betreft hier een artikel over 'Imagining gay identities in China' en ik lees dat in Beijing the cruise plek het Dong Dan Park is. Ik wilde je even waarschuwen ;-)! Verder veel plezier met alles, ik lees weer lekker verder.

  • 26 Februari 2007 - 14:51

    Gijs:

    Hé! Ben weer terug in Changping... Ja, lang verhaal... Dat komt morgen wel. Ik ben dus net op tijd voor de verjaardag van mijn grote broer...

    Ik heb nu al wel een aantal foto's erop gezet, die staan bij Foto's. Veel plezier alvast daarmee. Het verhaal komt dus morgen, ben nu te moe...
    Dus...... Later

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Gijs

Ik verblijf voor 2,5 maanden in India voor mijn werk. Na mijn jaar in China is dit weer een ervaring waar ik af en toe wat over kwijt wil. Genoeg avonturen te beleven! Ik heb sinds kort ook mijn Skype geactiveerd, dus als je dat leuk lijkt: voeg me toe en dan regelen we via sms / whatsapp / email wel een mooi tijdstip om te bellen. Letten we wel even op de 4,5 uur tijdsverschil! Veel leesplezier! Gijs

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 35953

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 17 Januari 2015

Expat in Hyderabad

Landen bezocht: