Langzaam... maar alles doet het weer! - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu Langzaam... maar alles doet het weer! - Reisverslag uit Beijing, China van Gijs Horn - WaarBenJij.nu

Langzaam... maar alles doet het weer!

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

15 Januari 2007 | China, Beijing

Dus dan maar meteen een bericht van mij.
Hoewel ik wel genoeg ruimte heb (Iedereen mag met mij tezamen de 'Webmaster of Disaster' Jelle hiervoor bedanken!), zullen er niet snel veel foto's bij komen, want het gaat nog wel langzaam allemaal. Heb wel voor het eerst sinds tijden ook weer mijn Hyves kunnen bekijken. Maar ik raad jullie aan om vooral hier en op mijn hotmail-adres contact met mij te zoeken....en Skype natuurlijk.

Het is nu even tijd voor een cliché: wat gaat de tijd toch snel hier! Ben er nu anderhalve maand. Het lijkt gevoelsmatig maar twee weken en tegelijkertijd heb ik al genoeg meegemaakt voor een half jaar. Het zijn vooral de kleine dingen, waar je niet zo 1,2,3 een foto van maakt of waar ik het niet snel over heb op deze site. Zoals het nakijken door mensen op straat.. of de service en de menu's in een restaurant, de zenders op de televisie hier, de vele voedsel-stalletjes die men hier op hun fiets hebben gemonteerd.... het geluid van mijn fiets en de geur hier op straat.. Tja, het zijn allemaal belangrijke onderdelen van de buitenlandse ervaring hier en niet goed over te brengen op jullie. Voor zij die langs gaan komen: neem een camera mee! Bepaalde zaken zijn het best middels dat medium over te brengen.. Ik heb al een aantal films in mijn hoofd opgenomen hier. Het is wel een land voor een aantal interessante antropologische onderzoeken!!

Ik heb deze week geen grote culturele actracties bezocht op mijn vrije dag. Maar rustig de omgeving wat meer verkend. Mijn fiets wordt bijzonder veel gebruikt, maar ik heb, zoals ik dat wel vaker met twee-wielers heb, een haat-liefde verhouding met dat kreng. Mijn beide trappers zijn er inmiddels afgevallen en vervangen natuurlijk. Mijn remmen werken nauwelijks en hij rammelt aan alle kanten... Goede kanten: er kan iemand achterop en hij wordt waarschijnlijk niet gestolen! Iedereen is hier in afwachting van het "Wintercamp". Dan worden er voor twee weken intensieve cursussen aangeboden door de school. Het wordt de taak van de "Foreign Teachers" om de boel zo leuk mogelijk te maken. No worries dus. Tot die tijd is het de stilte voor de storm en daarna is het vakantie. Een bijzonder gemakkelijk rooster dus. Mooi, kan ik aan mijn Chinees werken. Dat is nog niet zo gemakkelijk. Wel grammaticaal, maar de klanken niet bepaald. Ik las ergens dat Westerse hersenen de Chinese taal eerst als muziek kwalificeren alvorens het als taal aan te merken. Dat verklaart veel!

Kevin en ik voelen ons af en toe wel eens schuldig over de totaal verschillende levensstijlen die wij er ten opzichte van de Chinezen hier er op na houden. Er is volgens mij geen woord voor 'genieten' in het Chinees. Maar het weerhoudt ons er niet van elke dag leuke dingen te doen.. Mijn huisgenoot heeft het inmiddels wel wat beter geregeld met zijn Chinese Chickie. Ze doen het nu meer op het Engelse tour en die verschilt amper met de Nederlandse manier...
Dus nog geen ouders ontmoeten en de bruidstaart bestellen...

Ik heb nu de grote Chinese films ontdekt en ik download.... heel langzaam....de liedjes die ik leuk vind. Kreeg gisteren de CD van Rammstein.. dat is lekker wakker worden.
Over aandacht hoef ik niet te klagen.. Merk wel dat de echte vrienden die ik hier maak degenen zijn die wel goed engels kunnen. Van die halve zinnen, woordenboeken en vertaalcomputers, krijg je snel genoeg!! Ook al is de gesprekspartner nog zo knap! Van de vrienden leer ik genoeg over China, maar het is soms beter niet te veel door te vragen. Het is veelal een sombere boel in China voor het gros van de bevolking. Er zijn ook een aantal streken waar je als buitelander gewoonweg niet mag komen. Op staffe van verbanning. Die streken zijn nog niet ontwikkeld genoeg om door Westers ogen te mogen worden aanschouwt. Ja, je leert wel een aantal Nederlandse vanzelfsprekendheden wat meer te waarderen als je hier een tijdje bent...

Nou dat lijkt me wel weer genoeg. Het gaat dus bijzonder goed met me. Ik verveel me eigenlijk zelden meer. Ben lekker aan mezelf aan het werken. Letterlijk en figuurlijk...

De Groenten....

Gijs

PS De aardbeien worden hier "geverfd"... wel rood natuurlijk! En mijn huisgenoot is op een laboratorium geweest waar ze aan stamcel-onderzoek doen... Tja, ordinary day in Beijing...
Oh ja, de buurvrouw wil de hond vergiftigen, omdat die voor haar deur zou piessen.... Ze weet nog niet dat ik het was....Maar zo ver ben ik nog niet met mijn Chinese les. Kan ik dus ook niets aan doen.

  • 15 Januari 2007 - 10:32

    Jelle:

    Hoezo nu weer webmaster of disaster??? Haha. Fijn om te lezen dat het goed gaat. Dat jaar is zo voorbij man. Hier gaat alles nog zijn gangetje. Dus denk dat er weinig veranderd ja ik word een jaartje ouder over 2 weken...(1 feb)

  • 15 Januari 2007 - 11:43

    Suus:

    Hey Gijsje,
    ben blij dat het zo goed met je gaat en dat je steeds meer aan het genieten bent van je tijd daar. Ga zo door!!
    Kus

  • 15 Januari 2007 - 15:40

    Gijs:

    Ben nu getuige van de bevalling van onze hond.. Onder mijn bed natuurlijk! We zitten nu op vier... misschien vijf.

    WAT EEN TROEP!!!

  • 15 Januari 2007 - 20:25

    Jip:

    Papa!
    misschien wil de buuf er wel eentje!

  • 15 Januari 2007 - 20:38

    Jip:

    Papa!
    misschien wil de buuf er wel eentje!

  • 15 Januari 2007 - 20:40

    Jip:

    Papa!
    misschien wil de buuf er wel eentje!

  • 15 Januari 2007 - 20:40

    Papa & Mama:

    Ha, die Vroed(man)!
    Is het nestje inmiddels compleet? Hopelijk worden het er niet teveel, anders kom je tepeltjes tekort en zullen jullie zelf moeten voeden! met de fles natuurlijk!
    Gelukkig zijn honden moeders erg opruimerig Gijs, ze zal niet veel vuil achter laten, doekje erover heen en klaar is Gijs.
    Maak maar in een kartonnen doos met kranten en doeken een lekker nestje voor het hele stel en vergeet geen foto's te maken!
    Misschien een leuke tip: Schrijf op school voor je klasje(s) een namen wedstrijd uit! onze ideeën gaan uit naar: Rembrandt, Hobo en Takkie!maar dat spreekt voor zich!

    Verder genieten we volop van al jouw belevenissen.
    Compimenten voor het opzetten en inzetten van je cultureel antropologische, positieve "bril".
    Geniet ze, dan doen wij dat hier van jou!
    dikke zoen ( wat is dat volgens de vertaalcomputer, of is dat internationaal?)
    p&m

    p.s 1 Laat je adres door een Chinese collega opschrijven en zet het op je mail, dan kopiëren we dat en plakken dat op de post, die we binnen nu en enkele dagen gaan versturen. succes verzekerd!


  • 15 Januari 2007 - 20:54

    Bregtje:

    stuur er maar een op!

  • 15 Januari 2007 - 20:55

    Bregtje:

    een hond dus...

  • 16 Januari 2007 - 13:00

    Frans:

    Ni hao Gijssie. Ben blij te horen dat het goed met je gaat. En wat die honden betreft... als het er teveel zijn, gewoon als Chinese delicatesse, heb je nog een extra zakcentje ook... ;)
    Zai jian!

  • 17 Januari 2007 - 19:00

    Inge:

    Ha Gijs,
    Erg leuk om je gisteren weer even te spreken. Goede reden of wat vaker eerder te stoppen met werken. Heb je nog een leuke avond gehad? Hier zijn we allemaal wel benieuwd hoeveel pups het nou uiteindelijk zijn geworden, 4, 5 of zelfs nog meer.. Geniet nog even van de rustige tijd en op naar het Wintercamp!
    x Inge


  • 18 Januari 2007 - 10:04

    Gijs:

    Het zijn er dus 8 geworden.. 8 puppies. Ze waren deze week op de school, maar voor het weekend krijg ik ze weer. Zal nog een aantal foto's maken!

  • 19 Januari 2007 - 15:28

    Ome Henk:

    hallo gijs eindelijk op internet het is hier nog geen winter bij jouw wel zie ik op de foto,s wat een eenvoudig land zo simpel volgens je shrijven zo ga je de weelde wat ze hier noemen ook eens vergelijken gertjan maakt het goed in mil. dienst.in april krijgt hij de wel verdiende rode baret.want word flink afgeknepen zitten je trappers al weer aan je fiets en hoe smaakte de aardbeien groetjes ome henk.

  • 21 Januari 2007 - 05:18

    Gijs :

    Masja heeft gisteren een aantal nieuwe foto's op deze site gezet voor me. Ze staan onder (u raadt het al) foto's.

    Ik ga proberen morgen een nieuw verhaal op de site te plaatsen....

    Gegroet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Gijs

Ik verblijf voor 2,5 maanden in India voor mijn werk. Na mijn jaar in China is dit weer een ervaring waar ik af en toe wat over kwijt wil. Genoeg avonturen te beleven! Ik heb sinds kort ook mijn Skype geactiveerd, dus als je dat leuk lijkt: voeg me toe en dan regelen we via sms / whatsapp / email wel een mooi tijdstip om te bellen. Letten we wel even op de 4,5 uur tijdsverschil! Veel leesplezier! Gijs

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 35949

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 17 Januari 2015

Expat in Hyderabad

Landen bezocht: